På mina villkor

Ett enkelt "hej, vill du ses?" kan väcka så mycket känslor. Oj, han vill ses. Vill jag ses? Ja, det vill jag. Var har han varit? Varför kommer han tillbaka? Om vi ses, vad händer sen? Vill jag ens ses? Ja, det vill jag.
 
Vi ses på hans villkor, alltid på hans villkor. Men jag vill ju ses, visst vill jag? Då är det ju inte på hans villkor. Eller är det det? Vad är vad? Hur ska man veta vad man vill om man inte har en aning? Vad ville han, vad vill han? Får man fråga rakt ut utan att gå för långt eller för fort fram? Nej, låt bli. För mycket tankar; det är lättare att bara säga nej. Säg nej, så slipper jag fundera. Säg ja, så får jag vad vi båda vill. Om det är det här vi vill. "Ja, det vill jag". Virar armarna om kroppen och skriker i duschen. Jag har inte en jävla aning om vad jag vill.
 
Ett annat enkelt "vi borde inte hålla kontakten:)". Bara sådär, utan att vi ens höll kontakt. En liten mening som gör så förbannat ont trots att jag sedan lång tid inte tänker på varken honom eller situationen. Det var jag som bröt kontakten sist, så varför säga så? Vad väntas jag svara? "Nej, jag vet!" eller "Jo, det tycker jag?". Och den fåniga lilla glada gubben i slutet, vad fan menar han med den?! Lägg av. Ska du vara ett svin, så var ett svin fullt ut. Skrattar åt hur absurd situationen är men skriker inombords. Allt på samma gång. Försvinn! Hur lär man sig att tacklas med desa situationer? Kommer man någonsin att lära sig? 
 
Jag vet vad jag vill nu. Jag vill inte mer av det här och jag vill vara själv. Ingen vill väl vara ensam men just nu känns ensam vettigare än sårad, arg och trött. Nu är det ju bara en detalj. En liten jobbigt, skavande tanke: hur lär man sig att släppa tanken om att det är fel och jobbigt att vara ensam? Jag skrev ju själv precis att "Ingen vill väl vara ensam", vilken fördom. Vem är det som bestämmer vad jag ska tänka och känna? Hur jag ska vara och bete mig? Det borde vara jag, bara jag. Tänk att vara självständig och nöjd med det jag har. Tänk vad bra man kan behandla sig själv, vad bra man kan må. Fokusera på rätt saker. 
 
Ensam eller stark? Ensam och stark! 
 
Tankar | |
Upp